Bajania na temat Tu-154
Rewizja notki z uwagi na niewłaściwe dane pobrane z wiki.
Pozostając wierny założeniu rewizji „smoleńskich prawd“ postanowiłem sprawdzić, jak to jest z tym, że Rosjanie, niby ze strachu o jakość własnych materiałów konstruowali Tupolewy „po byku“ (publiczna wypowiedź dr. Biniendy).
Wydaje mi się, że najprostszym wskaźnikiem doskonałości konstrukcji jest stosunek jej masy własnej, do tego ile może unieść. Ja porównałem po prostu masę własną pustego samolotu z maksymalną masą startową Tu-154 w różnych wersjach z maszyną, z której ponoć został „zerżnięty“, czyli z B 727, również w różnych wersjach rozwojowych.
Samolot Masa własna Max. m. Startowa Stosunek mas.
Tu-154 43,5 90 2,07
Tu-154A 43,5 94 2,16
Tu-154B 50,775 98 1,93
Tu-154B2 50,7 98 1,93
Tu-154M 54 100(102) 1,85(1,89)
B727-100 36,56 77 2.11
B727-200 44,6 83,8 1,88
B727-200A 46,7 95 2,03
Jak widać,Tu-154 trzyma się całkiem nieźle i bynajmniej nie odbiega od amerykańskiej maszyny.
Poza tym, Tu-154 projektowany był na operowanie z kiepskich lotnisk byłego ZSRR. Dlatego ma po parze kół w każdym wózku podwozia głównego więcej. To dodatkowa masa pogarszająca współczynnik dla Tupolewa.
Do tego Tupolwew rozłożony był na osiągnięcie możliwie dużej prędkości. 727 miał maksymalnie 3x 77 kN, podczas gdy Tu-154 3x 100 kN. To też musiało ważyć.
Więc gdzie tu miejsce na twierdzenie, że "rosyjska konstrukcja jest „cięższa” od amerykańskiej" popularyzowane przez panów Biniendę i Berczyńskiego?
Jak widać, obaj panowie trochę mijają się z realiami, a na salonie, papugi wszelkiej maści i autoramentu powtarzają bezmyślnie twierdzenia niemające najmniejszego oparcia w przytoczonych faktycznych danych.
Dane pobrałem z angielskojęzyczej wiki. Strona producenta podaje trochę inne MTOW lecz nie podaje masy własnej maszyn.
Later performance improvements for the 727 included another gross weight boost, from a maximum 170,000 pounds (77,122 kg) to 191,000 pounds (86,600 kg) for the Advanced version. On February 3, 1972, another increase to 208,000 pounds (94,348 kg) was announced, together with the purchase of three of the "heavyweights" by Sterling Airways of Denmark. The 727's highest gross weight was eventually raised to 210,000 pounds (95,300 kg).
źródło: http://www.boeing.com/commercial/727family/