nudna-teoria nudna-teoria
5021
BLOG

Prawda w "smoleńskich prawdach" cz. 35 /Tupolew "po byku"

nudna-teoria nudna-teoria Rozmaitości Obserwuj notkę 8

 

Bajania na temat Tu-154
 
Rewizja notki z uwagi na niewłaściwe dane pobrane z wiki.
 
Pozostając wierny założeniu rewizji „smoleńskich prawd“ postanowiłem sprawdzić, jak to jest z tym, że Rosjanie, niby ze strachu o jakość własnych materiałów konstruowali Tupolewy „po byku“ (publiczna wypowiedź dr. Biniendy).
 
Wydaje mi się, że najprostszym wskaźnikiem doskonałości konstrukcji jest stosunek jej masy własnej, do tego ile może unieść. Ja porównałem po prostu masę własną pustego samolotu z maksymalną masą startową Tu-154 w różnych wersjach z maszyną, z której ponoć został „zerżnięty“, czyli z B 727, również w różnych wersjach rozwojowych.
 
Samolot                Masa własna    Max. m. Startowa    Stosunek mas.
Tu-154                  43,5                  90                            2,07
Tu-154A                43,5                  94                            2,16
Tu-154B                50,775              98                            1,93
Tu-154B2              50,7                  98                            1,93
Tu-154M               54                     100(102)                 1,85(1,89)

B727-100             36,56                77                             2.11
B727-200             44,6                  83,8                         1,88
B727-200A           46,7                  95                            2,03
 
Jak widać,Tu-154 trzyma się całkiem nieźle i bynajmniej nie odbiega od amerykańskiej maszyny.
Poza tym, Tu-154 projektowany był na operowanie z kiepskich lotnisk byłego ZSRR. Dlatego ma po parze kół w każdym wózku podwozia głównego więcej. To dodatkowa masa pogarszająca współczynnik dla Tupolewa.
Do tego Tupolwew rozłożony był na osiągnięcie możliwie dużej prędkości. 727 miał maksymalnie 3x 77 kN, podczas gdy Tu-154 3x 100 kN. To też musiało ważyć.
 
Więc gdzie tu miejsce na twierdzenie, że "rosyjska konstrukcja jest „cięższa” od amerykańskiej" popularyzowane przez panów Biniendę i Berczyńskiego?
 
Jak widać, obaj panowie trochę mijają się z realiami, a na salonie, papugi wszelkiej maści i autoramentu powtarzają bezmyślnie twierdzenia niemające najmniejszego oparcia w przytoczonych faktycznych danych.
 
 
Dane pobrałem z angielskojęzyczej wiki. Strona producenta podaje trochę inne MTOW lecz nie podaje masy własnej maszyn.
Later performance improvements for the 727 included another gross weight boost, from a maximum 170,000 pounds (77,122 kg) to 191,000 pounds (86,600 kg) for the Advanced version. On February 3, 1972, another increase to 208,000 pounds (94,348 kg) was announced, together with the purchase of three of the "heavyweights" by Sterling Airways of Denmark. The 727's highest gross weight was eventually raised to 210,000 pounds (95,300 kg).
źródło: http://www.boeing.com/commercial/727family/
 
 
PS 26.01.2012  Bloger Ford-Prefect   zwrócił uwagę na inne absurdy w publicznych wystąpieniach dr. Biniendy.  W tym przypadku w kwestii  "Trajektorii MAK-u".

Blog ten nie służy do wyjaśnienia przyczyn smoleńskiej katastrofy, a jedynie do odmitologizowania związanych z nią zagadnień technicznych. - Wypowiedzi zawierające niewybredne ataki "ad personam", jak i słowa ogólnie uważane za "łacinę" mogą być usunięte bez względu na wartość merytoryczną; jedyne ograniczenie wolności wypowiedzi. Co zrobić by nie czytać bzdur? Polecam: YKW, Barbie, Flyga, AndrzejMat, Paes64, Ford Prefect, Wotur, jerzyk07, Zenon8228, Lord Sith

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości